Celoroční plán práce školní družiny 2021/2022
Provoz družiny:
- ranní družina 6:25 – 8.00
- odpolední družina 11:40 – 16:00
Školní družina zabezpečuje žákům náplň volného času v době před vyučováním, odpoledne před odchodem domů nebo do jiných zájmových aktivit. V tomto školním roce budou ve škole pracovat 2 oddělení.
1.oddělení: žáci 1.-2.třídy /vychovatelka Jitka Polášková
2.oddělení: žáci 3.- 4.-5.třídy /vychovatelka Iva Šajerová
Žák je přijímán do školní družiny na dobu jednoho školního roku.
Oběd 11:50 – 13:00
Odpočinkové činnosti 11:40 – 13:30
- odstraňování únavy žáků z vyučování, relaxace (dle jejich individuálních potřeb)
- relaxační cvičení, navozování a vytváření pohody žáků
- odpočinkové a relaxační aktivity na koberci
- prohlížení obrázků, četba knih, časopisů, poslech hudby, pohádek
- stolní hry, hry s hračkami, společenské hry, hrátky se slovy, konverzace, vyprávění
- hudební a hudebně-pohybové chvilky
- aktivity zaměřené na rozvoj intrapersonální a intrapersonální inteligence, sebereflexe, sebehodnocení
Zájmové a rekreační činnosti 13:30 – 15:00
sportovní
- aktivity zaměřené na rozvoj tělesně-kinestetické inteligence
- kolektivní hry a soutěže
- průpravná cvičení, tělovýchovné chvilky
- posilování tělesné zdatnosti
- upevňování morálních vlastností, potlačování nesportovního chování (fair-play)
- vštěpování zásad bezpečnosti a hygieny při sportovních aktivitách, vytváření kladných citových vztahů v týmu
- pohybová aktivita na čerstvém vzduchu s přihlédnutím k počasí a zdravotnímu stavu
- tělovýchovné chvilky, míčové hry
- soutěživé hry, pohybové hry, konstruktivní a tematické hry
přírodovědné a environmentální
- aktivity zaměřené na rozvoj přírodní inteligence
- rozvoj zájmu o přírodu
- práce s atlasy, vyhledávání informací o živé a neživé přírodě (knihovna, PC)
- výchova k ohleduplnému a šetrnému přístupu k přírodě, ochraně životního prostředí
- pozorování přírody a jejích proměn
- třídění a zpracování odpadů (sběrové akce)
- nauka o počasí
- péče o zeleň a rostliny v budově a areálu školy
estetické
- využívání rozličných metod a prvků výtvarné, hudební, literární a dramatické výchovy
- probouzení zájmu o četbu, poslech a dramatizaci
- rozšiřování vědomostí a dovedností v oblasti kresby, malby, pracovních dovedností
- práce s přírodninami a netradičními materiály
- montáže a demontáže stavebnic
- využívání poznatků získaných ve škole, jejich aplikace v praxi
- vedení k samostatné tvořivé práci, rozvoj kreativního myšlení
- rozvoj řeči a komunikace
- ohleduplné chování, tolerance odlišností (věkových, pohlavních, rasových, …)
- hygiena, péče o zdraví, bezpečnost práce
- rozvíjení hudební, hudebně-pohybové
sebeobslužné činnosti (průběžně)
- upevňování dopravních znalostí
- dodržování zásad osobní hygieny
- seznamovaní se zásadami zdravého životního stylu
- seznamování se zásadami péče o své zdraví a vlastní zevnějšek
- péče o vlastní věci
- seznamování se zásadami první pomoci, prevence proti úrazům
- zásady stolování
- úklid pracoviště po ukončení jednotlivých činností
Příprava na vyučování 15:00-16:00
- psaní domácích úkolů (dle domluvy s rodiči a třídním učitelem)
- procvičování a upevňování probraného učiva
- čtení z čítanek
- vyhledávání nových informací (internet, PC)
- výukové programy na PC
Měsíc září -Začínáme ve škole
- Seznamujeme se se školním řádem a řádem ŠD
- Poučujeme se o bezpečnosti a chování ve ŠD a ve školní jídelně
- Adaptujeme se na školní prostředí
- Respektujeme a dodržujeme daná pravidla v kolektivu ŠD
- Cesta do školy- povídáme si o cestě do školy a cestě domů-základy bezpečnosti při přemisťování
- Pravidla soužití v ŠD
- Poznáváme nové prostředí
- Napíšeme si narozeniny všech dětí a připravíme si narozeninovou nástěnku
- „Jak se máme správně chovat“, nezapomínáme na kouzelná slovíčka, děkuji a prosím
- Upevňujeme společenské postoje, návyky a dovednosti
- Rozvíjíme kladný vztah k učení, ke škole, ke spolužákům
- Kontrolujeme běžnou hygienu- mytí rukou před jídlem, po použití WC
- Ohlížíme se za prázdninami, přineseme si pohlednice a fotky z dovolené
- Čteme pohádky, básničky, říkadla, využíváme charakteristických znaků a činností v tomto měsíci
- Při pobytu venku hrajeme pohybové hry a cvičíme, obratnost na průlezkách
Měsíc říjen -Barevný podzim
- Poznáváme nejbližší okolí školy
- Získáváme kladný vztah k přírodě
- Snažíme se porozumět změnám v přírodě
- Sbíráme listy, obtiskujeme je a vyrábíme z nich koláže
- Malujeme podzimní ovoce
- Vyrábíme podzimní draky
- Poznáváme zeleninu, ovoce podle chuti a podle hmatu
- Halloween-povídání o tomto svátku
- Výroba výzdoby na Halloween, slavíme Halloween
- Hrajeme si a učíme se správně zdravit, podat ruku, požádat o něco, poděkovat
- Při hře zjišťujeme, jak se známe (poznáváme kamarády po hlase)
- Čteme pohádky, básničky, říkadla
- Při pobytu venku hrajeme pohybové a míčové hry, zdokonalujeme obratnost
Měsíc listopad -Proměny přírody
- Besedujeme o ročních obdobích – sledujeme změny v přírodě, život zvířat
- Čteme si o přírodě a jejích proměnách a o zvířatech
- Pomocí obrázků porovnáváme, jak se příroda mění na podzim
- Povídáme si o zvířatech
- Výtvarně tvoříme
- Besedujeme o zdravé výživě a zdravém životním stylu
- v časopisech hledáme obrázky zdravých a méně zdravých potravin
- povídáme si o tom, jak pečovat o své zdraví, co dělat, když jsme nemocní
- hrajeme si na lékaře a pacienta
- Čteme pohádkovou knihu
- Navštěvujeme školní zahradu dle počasí
Měsíc prosinec -Vánoční čas
- Rozvíjíme estetické cítění, vkus a kulturní vnímání
- Vnímáme začínající atmosféru Vánoc
- Upevňujeme tradice v období adventu
- Vyprávíme si naše vánoční příběhy, a jak to na Vánoce chodí u nás doma
- Zkoušíme vánoční pásmo, zpíváme vánoční koledy
- Vyrábíme vánoční přáníčka, ozdoby a dárky
- Vyrábíme Mikuláše, čerty a anděly
- Vyzdobíme si vánoční tématikou družinu
- Učíme se ozdobně zabalit dárky
- Povídáme si o čase, ukazujeme si měřidla času
- Při vycházkách do přírody sledujeme zvířecí stopy
- Hrajeme hry na sněhu
- Při tělovýchovných chvilkách procvičujeme své tělo
- Čteme pohádky, básničky, říkadla s vánoční tématikou
Měsíc leden -Paní zima
- Vytváříme obrázky se zimní tématikou
- Zpracováváme symboly zimy-sněhulák, zimní sporty, sněhové vločky
- Uklidíme vánoční výzdobu a vyzdobíme družinu zimní tématikou
- Rozvíjíme slovní zásobu, umíme vyjádřit své myšlenky
- Soutěžíme v luštění křížovek
- Rozvíjíme dovednosti v tělovýchově a sportovní činnosti
- Upevňujeme mezilidské vztahy-rodina, vrstevníci, společnost
- Vyprávíme si o domácích zvířatech
- Kreslíme domácí zvířata a uděláme si jejich výstavu
- Podle možností chodíme do přírody
- Soutěžíme o největšího sněhuláka
- Čteme pohádky, říkadla se zimní tématikou
- Při tělovýchovných chvilkách posilujeme své tělo
Měsíc únor -Masopust
- Vyprávíme si, co jsou to masopustní zvyky
- Vyrábíme si karnevalové masky
- Kreslíme, co se nám na maškarním reji líbilo nejvíce
- Pomáháme zvířátkům a ptáčkům přežít zimu
- Vyrábíme didaktické pomůcky
- Poznáváme lidské tělo podle atlasu
- Soutěžíme
- Při vycházkách pozorujeme zimní krajinu
- Podle možností hrajeme hry na sněhu
- Čteme pohádky, říkadla a básničky
Měsíc březen -Začíná jaro a Velikonoce
- Vytváříme obrázky s jarní tématikou
- Zpracováváme symboly jara-jarní květiny, mláďátka, sluníčko
- Uklidíme zimní výzdobu a vyzdobíme družinu jarní tématikou
- Rozvíjíme slovní zásobu, umíme vyjádřit své myšlenky
- Soutěžíme v luštění křížovek, pexeso, hlavolamy
- Rozvíjíme dovednosti v tělovýchově a sportovní činnosti
- Pozorujeme jarní probouzení přírody
- Čteme pohádky, říkadla s jarní tématikou
- Při tělovýchovných chvilkách posilujeme své tělo
- Vytváříme obrázky s velikonoční tématikou
- Poznáváme oblíbené hrdiny z knihy
- Seznamujeme se s nejznámějšími autory a ilustrátory dětských knih
Měsíc duben -Chráníme přírodu
- Podnikáme vycházky do přírody-pozorování a poznávání jarních rostlin
- Pozorujeme změny počasí
- Rozvíjíme slovní zásobu, umíme vyjádřit své myšlenky
- Rozvíjíme dovednosti v tělovýchově a sportovní činnosti
- Uspořádáme Den Země-soutěžní odpoledne
- Rozvíjíme dopravní výchovu formou her a kvízů
- Připravujeme se na tradiční oslavu Čarodějnic-kouzlení a zaříkávání
- Čteme pohádky, říkadla s jarní tématikou
- Při tělovýchovných chvilkách posilujeme své tělo
Měsíc květen -Moje maminka
- Vyrábíme dárky pro maminky
- Besedujeme o tom, co pro nás naše maminky znamenají, co vše pro nás dělají
- Kreslíme a malujeme naše maminky
- Povídáme si o celé rodině, kdo všechno do rodiny patří
- Zjišťujeme, kdy mají naši rodiče, prarodiče a sourozenci svátek, narozeniny
- Pozorujeme jarní přírodu
- Z pampelišek pleteme nejdelšího hada-pokus o rekord-PAMPELIŠKOMÁNIE
- Povídáme si o mláďatech v přírodě
- Hrajeme míčové hry, posilujeme své tělo, zdravý životní styl
- Čteme pohádky, říkadla s jarní tématikou
Měsíc červen -Těšíme se na prázdniny
- Připomínáme si den dětí-náš veliký svátek
- Soutěžíme a závodíme ke Dni dětí
- Chodíme na zahradu, pořádáme různé sportovní soutěže
- Rozvíjíme tělesnou zdatnost sportováním
- Osvojujeme si zásady fair-play-správné sportovní chování
- Povídáme si o letních sportech a bezpečnosti při nich
- Uklízíme školní družinu
- Čteme pohádky, básničky, říkadla
Pravidelné měsíční činnosti
- Poučení o bezpečnosti před každou činností
- Správná hygiena, stolování, společenské chování
- Pravidelný pobyt venku, odpočinková a rekreační činnost
- Tematické vycházky do přírody
- Posilování přátelských vztahů
- Ohleduplnost ke starším lidem a handicapovaným
- Ochrana životního prostředí
- Význam rodiny- stálá spolupráce s rodiči
Letošním školním rokem 2021/2022 nás opět bude provázet celoroční hra.
Pro první oddělení ŠD ( žáci 1. a 2. ročníku ):
„Letem pohádkovým světem K. J. Erbena“.
Karel Jaromír Erben se narodil 7.listopadu roku 1811. Letos uplyne 210 let od jeho narození. Každý měsíc se seznámíme s jednou Erbenovou pohádkou.
V říjnu se Zlatovláskou,
listopadem nás provedou Dlouhý, Široký a Bystrozraký,
v prosinci to bude Sněhurka,
v lednu Hrnečku, vař!
Únor nám zpříjemní Pták Ohnivák a liška Ryška,
březen Rozum a štěstí,
v dubnu půjdeme pro Tři zlaté vlasy děda Vševěda,
v květnu nás, stejně jako babičku, navštíví Červená Karkulka,
a červen bude ve znamení vysvobozování v pohádce O žabce královně.
Během putování pohádkami budeme hrát různé hry, luštit kvízy, malovat a vyrábět. Cílem celoroční hry je rozvíjet komunikaci a spolupráci mezi dětmi a podporovat čtení.
V rámci druhého oddělení ŠD (žáci 3.,4. a 5. ročníku) budeme v letošním školním roce cestovat kolem světa.
U všech kontinentů a jejich států se dozvíme něco o kultuře, tradicích, jídle, vlajkách, fauně a flóře a mnoho dalších informací. Seznámíme se se známými osobnostmi jednotlivých kontinentů, vyrobíme si věci typické pro danou oblast.
V září a říjnu se spolu seznámíme, popovídáme si o cestování, způsoby cestování, jak jsme trávili prázdniny a která zajímavá místa jsme objevili. Při naší cestě navštívíme Evropu a jednotlivé státy. Poznáváme Evropu – země, které do ní patří, evropská zvířata a příroda, nejznámější místa, řeč v různých zemích, čím jsou jednotlivé země charakteristické, …
V listopadu a prosinci se přesuneme do Severní a Jižní Ameriky. Povídáme si o vánočních tradicích a zvycích – národní jídla, jak tráví lidé Vánoce v jednotlivých zemích, představitelé Vánoc, …
Leden a únor strávíme v Asii a Antarktidě. Antarktida, nejchladnější kontinent – jaký je život v zimě a ledu, arktický den a noc, polární zář, žijí v tomto podnebí lidé a zvířata?
Březen bude patřit Austrálii – aneb jak se žije u „protinožců“. Austrálie - světadíl jednoho státu, vynález bumerangu, zvířata pod australským nebem, život pod mořem, …
V dubnu a květnu pod Africkým nebem. Afrika – její poloha zahrnující všechny světové strany, proč se jí říká kolébka lidstva nebo černý kontinent, rozdíly ve stylu a způsobu života, africké děti, …
V červnu si shrneme naše vědomosti o jednotlivých kontinentech a zjistíme, co koho nejvíce bavilo.
V tomto školním roce budeme pokračovat s projekty. Využijeme nabídek pro školy od různých organizací a oslovíme i rodiče žáků.
Huštěnovice 27. srpna 2021 Jitka Polášková,vychovatelka
Iva Šajerová, vychovatelka